Sådan bliver du en succesfuld iværksætter

Står du også med det store spørgsmål: “Hvordan bliver jeg en succesfuld iværksætter?”

Så er du med sikkerhed ikke den eneste! Det er nemlig et spørgsmål, som mange, både unge og gamle, står med. Vi hos Foundcrowd har svaret, og vi har kortet det ned til 5 håndgribelige råd, som du kan gøre brug af til at blive en succesfuld iværksætter.  

succesfuld iværksætter

  1. Lær at fejle!

Mange har en helt forkert opfattelse af det at fejle. Flertallet mener, at det at fejle er forbundet med nederlag, hvilket dermed også er forbundet med noget negativt eller ubehageligt, som de fleste ikke bryder sig om.

Dette er en misforståelse! Der er lavet undersøgelser på, det at fejle er forbundet med ‘high performance’. Brendon Burchard har i sin bog ‘High Performance Habits’ beskrevet det at udvise mod og viljen til at fejle er stærkt forbundet med ‘high performance’.

Bogen er udelukkende skrevet ud fra empiriske studier, som klart understreger validiteten af bogens indhold. Brendon Burchard er kåret til ‘No. 1 Bestselling Author’ af The New York Times. Rådet om viljen til at fejle, og det at bruge fejltagelser til noget positivt, er blot én ud af seks tendenser, som Brendon Burchard sammenkobler med high performance personligheder. Har du lyst til at høre mere om de seks tendenser, så kan bogen købes som lydbog på Audible.  

  1. Vær forelsket i din idé

Det er uhyre vigtigt, at din ide giver mening for dig selv. Det skal være noget, som du virkelig brænder for.

Stil dig selv disse tre spørgsmål:

  1. Er der noget, som virkelig interesserer mig?
  2. Hvad brænder jeg i virkeligheden for, når jeg mærker efter?
  3. Hvad kan få mig til at sidder vågen flere nætter i træk, fordi jeg gerne vil lære mere?

Du skal finde noget, som du inderligt har en passion for. Hvis ikke du har passion for dit projekt, så har du heller ikke gejsten til at gå det sidste skridt, det kræver, for at gøre din idé til en success. Passionen skal komme indefra, og det skal være noget, som du virkelig kan mærke. Folk skal kunne mærke dit engagement, når du fortæller om det. Folk skal kunne mærke dig, når du fortæller om dit projekt.

  1. Find det rigtige team

Teamet bag ideen betyder alt! Hvis ikke teamet er på plads, så er der stor chance for, at du ikke slår igennem som succesfuld iværksætter.

De personer, som står bag en ide, skal kunne eksekvere på hver sin del af ideen. Hvis der sidder én i teamet, som ikke bidrager med noget til arbejdet, så er vedkommende ligegyldig. Det kan lyde barsk og kontant, men sådan er det! Hvis ikke den enkelte person kan bidrage med værdi, så er der ingen grund til at have vedkommende med på holdet.

Investorer er i højere grad begyndt at kigget på teamet frem for ideen. Nogle investorer har så meget fokus på personerne bag ideen, at de næsten er ligeglade med, hvor god ideen er. Så længe de ved, at de iværksættere, som står bag ideen, kan eksekvere, så skal der nok skabes værdi.

Rolf Garde er en eftertragtet Business Angel samt investor. Han beskrev, i et af vores interviews, det optimale team ud fra tre personligheder, der uden diskussion skal være repræsenteret, hvis han skal overveje at investere i en ide:

  1. Salg: Ham/hende, som kan sælge ideen til målgruppen. Denne type skal kunne sælge sand i Saharas Ørken.
  2. Strategi: En med overblik, som har styr på, hvilken retning ideen/projektet skal bevæge sig.
  3. Produktion: Producerer du et stykke tøj, en app, eller sælger du en ydelse, så skal der være én, som kan producere og bygge selve grundlaget for ideen. Hvis det er en app, så skal der være en, som kan producere appen – en udvikler. Er det et stykke tøj, så skal der være en, der kan skabe tøjet, som du skal sælge til kunden – en designer og/eller en producent.

Med de ovenstående personligheder repræsenteret i jeres team, så er I good to go!

  1. Tænk muligheder frem for begrænsninger

Som iværksætter, kommer man hurtigt på en masse ideer, som alle, i første omgang, kan virke geniale. Ved nærmere eftertanke, så går genialiteten lidt af den.

Du kender det sikkert…

Du får en lys idé, som ved første indskydelse virker fuldkommen genial. Når du et par timer, måske dage, måske uger senere, tænker ideen igennem igen, så kommer der en masse ting, du måske ikke lige havde tænkt over. Herefter går det hele lidt i vasken.

Dette er helt naturligt og en naturlig del af en iværksætters mindset. Det vigtigste er blot, at når du får en ide, du ønsker at arbejde videre med, så skal du tænke muligheder frem for begrænsninger. Selvfølgelig skal du være realistisk og arbejde realistisk med ideen. Du må bare ikke se begrænsninger frem for muligheder, ellers kommer du ingen vegne.

  1. Find en mentor

For at blive en succesfuld iværksætter kan det være en rigtig god ide at finde en mentor, som du kan tage ved lære af.

Brendon Burchard siger, at du gennem din karriere skal have 2-3 livslange mentorer og 2 emnespecifikke mentorer, som du kan skifte ud hen ad vejen.

  • Livslange mentorer: Personer, som du ser op til, og som du kan skabe et helt specielt bånd til. De skal hænge ved hele din karriere, og det skal være dem, som du går til, når du har større personlige udfordringer, har brug for guidance, eller bare har brug for en snak.
  • Emnespecifikke mentorer:  Personer, du efterhånden, som du lærer af dem, kan skifte ud. Vil du eksempelvis lære noget om content marketing, så tag kontakt til en person, som virkelig har styr på det at skabe content og bruge det i forbindelse med markedsføring. Når du har taget ved lære og fået så meget med som muligt fra denne mentor, kan du skifte personen ud og finde en ny mentor inden for eksempelvis email marketing, som nu kan uddanne dig i denne profession.

Mentorer er et unikt værktøj til at tage ved lære. Snakken med et menneske, som du enten ser meget op til, eller som har en specialviden, som du gerne vil tage ved lære af, kan være en uvurderlig motivationsfaktor.

Efter du har læst disse råd er din mest fornemme opgave at tage fat i din næste mentor. Lad vær med at tænke: “Kan jeg tillade mig at tage kontakt til ham/hende?”. Du vil blive overrasket over, hvor mange der er interesseret i at hjælpe og dele ud af deres viden.

Efterlad din kommentar