Når man står som iværksætter og skal til at starte virksomhed. Så er der rigtig mange hatte man skal have på og det hele kan i virkeligheden godt virke meget overvældende. Derfor er det vigtigt at sætte sig ned og lave en klar prioritering over opgaver man skal have nået. Du skal naturligvis starte med vigtigste og gemme de knap så vigtige til senere.

Mange nyudklækkede iværsættere har det med at fokusere på produktet, investering og kunder. Og disse områder er utvivlsomt også vigtige, men mange overser desværre marketing og branding i de første stadier af virksomheden.

Hos Foundcrowd har vi været ude og snakke med over 40 iværksættere, startups, eksperter og investorer og her er det tydeligt at der er en klar sammenhæng mellem marketing og branding på den ene side og investering og kunder på den anden side. 

digital marketing

Men hvorfor er dette område ofte overset? Vores erfaringer er, at mange ikke ved hvor de skal starte hvad angår marketing og branding, da der findes så mange discipliner indenfor dette område. Men bare rolig, det er ikke så farligt som det måske lyder. Vi har derfor valgt at fokusere lidt på hvordan du nemt kan komme i gang med digital marketing. 

Og hvorfor lige digital marketing tænker du måske? Fordi vi lever i en digital verden og du skal ramme din kunder der hvor de befinder sig. Og de befinder sig netop på samtlige digitale kanaler – YouTube, Facebook, Instagram, Google, Twitter og vi kunne blive ved. 

Hvad er digital marketing?

Digital marketing kan kort sagt defineres som de forskellige digitale taktikker og kanaler som anvendes til at forbinde en virksomhed med kunder der hvor de bruger mest af deres tid; online. Fra virksomhedens egen website til digitale branding taktikker såsom email marketing, SEO og Facebook annoncering – der findes altså mange taktikker som dækker over “digital marketing”.

Her er et overblik over de mest anvendte discipliner:

  • SEO (søgemaskineoptimering) 
  • Content Marketing 
  • Social Media Marketing
  • Betalt annoncering (Google Ads, Facebook Ads etc.)
  • Email Marketing

Nogle af disse discipliner er selvfølgelig mere teknisk komplicerede end andre, men der er også nogle discipliner som du kan komme igang med i dag. Disse discipliner kan nemlig være med til at gøre dig synlig online og accelerere opbygningen af dit brand. 

Content Marketing

Denne disciplin handler om at skabe indhold af høj kvalitet som engagerer dine følgere og samtidig kan være med til at trække trafik til din hjemmeside, få nye kunder og meget mere.

Den mest anvendte form, som også er meget effektiv af flere årsager er blog posts. Hvis du har en hjemmeside kan du hurtigt komme i gang med at få sat en blog op. Dette kan gøres via eksempelvis WordPress. Her kan du skrive interessante blog posts indenfor din branche. Gennem disse blog posts kan du dele på dine sociale medier, og hermed engagere dine følgere/kunder. Blog posts virker også som effektiv søgemaskineoptimering.

Lad os sige, at du skriver en kvalitetsblog med ‘digital marketing’ som keyword. Du vil med denne blog blive rangeret på Google (hvis den opfylder en række krav). Hermed kan potentielle kunder, der søger på dette keyword på Google, blive eksponeret for din blog, som de kan vælge at klikke ind på. Content marketing er altså en effektiv måde at skabe et stærkt brand og samtidig skaffe nye kunder.

Social Media Marketing

Denne disciplin handler i bund og grund om at eksponere din virksomhed og brand på de sociale kanaler. Dette er en effektiv måde at skabe et værdifuldt brand. Og det bedste ved det hele – du kan komme i gang med det nu. Du skal bare finde ud af hvor dine kunder befinder sig mest. Det kan eksempelvis være Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat eller noget helt sjette. Du opretter en virksomhedsprofil på de relevante sociale medier og begynder at engagere dine følgere gennem f.eks. konkurrencer, spændende indhold, videoer, billeder osv. Kun fantasien sætter grænser og du bør prøve tingene af før du funder ud af hvad der virker. 

Now go build that awesome brand of yours! 

Derfor skal du indtænke digital marketing fra starten af
5 (100%) 1 vote

Efterlad din kommentar